El castell de les Dones

L’any passat, durant el mes d’agost, vam decidir fer un viatge d’una setmana a França. En un principi, teníem pensat fer una petita ruta per alguns castells de la Vall del Loira però vam acabar visitant menys castells i més monuments. Vam decidir passar l’últim dia i mig del nostre viatge a París, ja que jo no hi havia estat mai.

Per arribar fins a terres franceses, vam agafar un famós autobús de la companyia MEGABUS. Pel trajecte Barcelona-Limoges vam pagar 1’5€ per cap. Vam sortir de l’Estació del Nord de Barcelona cap a les 4 de la tarda i vam arribar a Limoges (França) cap a les 2 i mitja de la matinada. Des d’allà agafaríem un tren fins a Poitiers. Com l’estació estava tancada i ens quedaven unes quantes hores fins el nostre tren, vam decidir anar a explorar la ciutat de nit. S’hi estava molt tranquil i el casc antic unia cases amb un estil tradicional i altres de més modernes.

Racons de Limoges que un pot trobar passejant per la nit...
Racons amagats al casc antic de la ciutat de Limoges….

Quan ja havíem caminat una bona estona i l’hora d’agafar el tren s’havia apropat una mica més, vam tornar cap a l’estació de trens que ja estava oberta. A les 6, aproximadament, estàvem agafant un tren d’un sol vagó cap a Poitiers. Vam aprofitar el camí per descansar; només vam ser interromputs pel revisor, que li va demanar els bitllets al Xavi. La nostra estada a Poitiers va durar el necessari perquè poguéssim passejar sols per la ciutat durant una estona.

L'ajuntament de Poitiers a les 8 del matí...
Poitiers és una ciutat molt elegant i el seu ajuntament, el de la fotografia, és molt maco.

Després de Poitiers, vam agafar un altre tren fins a l’estació Saint Pierre des Corps (a prop de la ciutat de Tours), des d’on sortia el tren fins al Castell de Chenonceaux. Vam haver de fer temps perquè el següent tren no passava fins el migdia; així que vam anar caminant fins al nostre hotel, a Tours, i vam tornar a l’estació després de dinar.

Finalment, vam arribar a Chenonceaux. La petita localitat francesa, al districte de Tours, té uns 350 habitants i amaga un dels castells més macos de la Vall del Loira: el Castell de Chenonceaux o Castell de les Dones.

La seva història comença al segle XI, quan es data l’existència d’una residència feudal pertanyent a la família dels Marques. L’any 1411, una ordre reial va obligar a aquesta família a destruir la seva residència de vacances, com a càstig per haver participat en accions contra el rei. Vint-i-un anys després, Jean Marques va ordenar la construcció d’un molí i un castell fortificats.

Després d’això i al cap d’un segle, aproximadament, el castell i el molí van ser derruïts i en el seu lloc s’hi va construir el castell actual. Construït per Thomas Bohier i d’estil renaixentista, es troba situat sobre el riu Cher. Des d’un inici, aquest castell ha estat vinculat a dones poderoses de la cort de França com Diana de Poitiers i Catalina de Mèdicis.

La visita al castell es pot dividir en dos parts: l’exterior del castell (visita als jardins, al laberint, etc.) i l’interior. Nosaltres vam començar visitant-ne l’exterior. No hi ha dubte de què Chenonceaux és un dels castells més macos de la Vall del Loira i és que la seva imatge amb les seves formes elegants reflexades sobre un riu en calma és difícil de superar.

pkopok

A part de la bellesa de l’arquitectura, el castell també compta amb dos jardins: un de Catalina de Mèdicis i un altre de Diana de Poitiers, un laberint circular restaurat de l’època dels Mèdicis i una granja del segle XVI restaurada.

El jardí de Catalina de Médicis vist des d'un dels balcons del castell.
El jardí de Catalina de Mèdicis vist des d’un dels balcons del castell.
Jardí de la Duquesa
Jardí de la Duquessa de Valentinois, Diana de Poitiers, vist des d’un altre dels balcons.

A l’altre banda del casell hi ha un petit bosc que condueix fins a una tomba d’una de les dones més importants de Chenonceaux, Madame Dupin. La senyora de Mr. Dupin era una apassionada de l’art i era la propietària d’un famós “salon” de París on molts escriptors i filòsofs del Segle de les Llums s’hi reunien. Alguns dels més coneguts eren Voltaire i Montesquieu. L’any 1733 el castell va ser comprat pel matrimoni Dupin, que buscava un lloc on escapar de la bulliciosa París. Tot es va torçar amb la revolució. Quan Madame Dupin va saber que els revolucionaris volíen destruir el castell, va parlar amb ells i els va recordar que aquella era l’única manera de travessar el riu Cher. L’oferta de què servis com a pont pels revolucionaris va fer que el castell no fos destruït. D’altra manera, avui en dia no podríem gaudir d’aquesta bellesa.

La tomba de Madame Dupin es troba creuant el castell, a l'altre banda del riu Cher.
La tomba de Madame Dupin es troba creuant el castell, a l’altre banda del riu Cher.

Després de veure l’exterior, és difícil quedar impressionat per alguna altre cosa però això no vol dir que l’interior del castell no fos maco. Es poden visitar totes les estances i, a diferència d’altres castells, totes estan conservades i moblades per tal de fer l’experiència el més realista possible. La decoració del castell en sí és elegant, igual que l’exterior.

La planta baixa és realment lluminosa i el passadís principal està acompanyat d'unes làmpares de sostre senzilles però maques.
La planta baixa és realment lluminosa i el passadís principal està acompanyat d’unes làmpares de sostre senzilles però maques.

La història del castell és molt extensa. Ha estat propietat de moltes grans personalitats de la història de França però el paper principal l’han jugat les dones. Algunes, com Madame Dupin, l’han salvat i d’altres l’han fet conegut i poderós com Lluïsa de Lorena. Si voleu podeu trobar més informació aquí i si teniu la oportunitat, no dubteu en anar-hi.