Informaició útil: Tunísia

El país en dades:

• Segons l’últim cens, la població ronda els 10.200.000 habitants.
  • La moneda és el Dinar tunisià (o TND) que equival a uns 2,2TND. Podeu trobar el canvi actual aquí.
  • El PIB per càpita se situa en uns 3,300$.
  • L’Índex de Desenvolupament Humà (IDH) és de 0,721.
  • Té una superfície total d’uns 163,610 metres quadrats.
  • Va aconseguir la Independència de França el març de 1956.
  • Es troba en el fus horari (UCT +1).

Documentació:

• Els viatgers amb passaport espanyol només necessiten el passaport, però aquest ha de tenir almenys 6 mesos de vigència a partir del dia de sortida.
  • En cas de viatjar de manera organitzada amb una agència de viatges, només es necessitarà el Document Nacional d’Identitat (DNI).
  • No és necessari obtenir un visat si l’estada al país és inferior a 90 dies.
  • A la sortida del país, es demanarà una taxa de sortida que ronda els 30TND (o 14€ aprox.).

Actualment, les recomanacions del Ministeri d’Afers Exteriors són:

“Zones de risc alt (han de ser evitades):

• Zones aïllades i remotes del desert del Sàhara en confluència amb les fronteres de Tunísia, Algèria i Líbila (zona militar d’accés restringit i subjecte a autorització).
  • Zones de l’interior frontereres amb Algèria, especialment les situades en els Departaments de Jen
  • douba, El Kef i Sidi Bouzid.
  • El departament de Kasserine en el que, degut a operacions antiterroristes, va ser declarada zona militar tancada l’abril de 2014, la muntanya de Chaâmbi i l’àrea muntanyosa que l’envolta (concretament: Sammeme, Salloum i Mghilla). En la mateixa zona, es desaconsellen els desplaçaments a la localitat de Sbeitla i els seus voltants.

Zones de risc mig:

• Es recomana fortament que els viatges als departaments de Tozeur, Medenine i Kebili (localitats de Tozeur, Kebili, Nefta, Douz, Mediene, Zarzis, Ras Jdir i Ben Gerdane, principalment) es realitzin únicament en grups i mitjançant agències de viatges especialitzades i amb molta precaució.

Zones sense problemes: La possibilitat d’atacs terroristes fa que no hi hagi ninguna zona del país completament lliure de risc.”

A dia d’avui, aquestes són les recomanacions. Com aquestes van canviant, podeu fer “click” aquí per entrar a la web i veure-les actualitzades.

Transport:

Aquí tenia una llista amb tots els transports que vam agafar durant el nostre viatge:

• Louage: És el mitjà de transport de molts tunisians. Es tracta d’una furgoneta que porta escrit el trajecte o en quina direcció va. Un cop estan tots els seients plens, es marxa. Normalment, triga entre 5 i 20 minuts a omplir-se depenent de l’hora o el trajecte. Com ja ho hem fet en un post anterior, nosaltres el recomanem per viatges no gaire hores. És econòmic i hi ha estacions/parades a totes les ciutats i pobles on vam estar.
  • Tren (2na classe): És tota una aventura. Nosaltres vam agafar-lo en dues ocasions: des de Tunis fins a Sousse i des de Sfax fins a Tozeur. Es tracta de trens molt antics, no es pot comptar en els seus lavabos ni amb gaire comoditat. Nosaltres ens vam congelar a estones perquè la gent que entrava i sortia a fumar deixava les portes obertes, fent que entrés l’aire fred de fora. Tot i això, és una experiència i això també compta.
  • Autobús: El vam agafar per anar de Tozeur a Tunis de nit. És una mica més car que els trens però és bastant més còmode. En el nostre cas, i a diferència del que ens va passar amb els trens, vam arribar al nostre destí una hora abans.
  • Tramvia: La capital disposa d’una xarxa de tram que connecta diferents punts de la ciutat. Si heu d’anar o tornar des de l’estació d’autobusos, hi ha una parada molt a prop però de nit no s’intueix gaire.
  • Metro du Sahel: És una xarxa de trens que connecta Sousse amb Mahdia, passant per Monastir. És molt assequible i molt còmode.
  • Cotxe de lloguer: Vam llogar-lo un dia per recórrer el Sud. En un inici ens demanaven més de 100 dinars per un dia de lloguer i en vam acabar pagant 70. Surt a compte si es volen fer grans distàncies o anar a pobles allunyats.

També us pot ser útil:

• Web de la companyia de d’autobusos de Tunísia: http://www.sntri.com.tn/ (Només funciona en francès i àrab. Si intenteu fer click a “English” no us redireccionarà.)
  • Web de la companyia de trens de Tunísia: http://www.sncft.com.tn/
    • Apartat del Metro du Sahel: http://www.sncft.com.tn/fr/banlieue_sahel/horaire.php
  • Els louages estan classificats segons el color de les seves franges:
    • Vermell: llarga distància.
    • Blau: regional.
    • Groc: servei local o rural.

La nostra ruta:

Captura de pantalla 2015-05-08 a la(s) 17.56.26

1er dia: Barcelona – Tunis  – Sousse.

2on dia: Sousse – Monastir.

3er dia: Monastir – Mahdia – El Djem – Sfax – Tozeur.

4rt dia: Tozeur.

5è dia: Tozeur – Chebika – Tamerza – Mides – Douz – Tozeur.

6è: Tozeur – Nefta – Ong El Jemel – Tozeur – Tunis.

7è: Tunis – Sidi Bou Said – Tunis.

Les nostres puntuacions dels llocs on hem estat:

Hem decidit que valorarem les ciutats i pobles on vam estar durant el viatge en una escala de 5 palmeres. Per tant, els llocs que ens hagin agradat més tindran més palmeres i els llocs que ens hagin agradat menys, menys. Hem de dir que les nostres opinions són totalment personals i subjectives a la nostra experiència al país i entenem que potser no penseu igual. Estarem encantats de llegir les vostres opinions :). Així doncs, aquestes són les nostres puntuacions:

Sousse (🌴🌴): La ciutat en sí no ens va agradar gaire perquè estava molt enfocada al turisme de platja europeu, però la seva medina és Patrimoni de la Humanitat; on encara s’hi conserven algunes portes (o Babs) i fortificacions restaurades.

Monastir (🌴🌴🌴): A nosaltres ens va agradar. La medina de la ciutat està organitzada de forma perpendicular, encara s’hi poden veure les fortificacions i algunes portes restaurades. Destaca el Mausoleu de Habib Bourguiba i el cementiri musulmà. També és agradable passejar pel seu passeig marítim.

Mahdia (🌴🌴🌴🌴🌴): Un dels grans descobriments del nostre viatge. En un principi, no teníem pensat visitar-la però ens alegrem d’haver-ho fet. La principal porta a la medina destaca per la seva amplitud. L’ambient relaxat de la ciutat ens va atrapar. Si hi aneu no podeu deixar de: passejar per la Place Du Caire (o prendre-hi un te si sou homes) i veure l’estampa del cementiri marítim i el far de Mahdia.

El Djem (🌴🌴🌴🌴🌴): No pot tenir menys puntuació. Poder passejar lliurement per l’amfiteatre més gran d’Àfrica i el tercer més gran de l’Imperi romà no té preu. Pots trepitjar la història i es pot visitar gairebé en la seva totalitat. A més, vam poder veure-hi uns mosaics espectaculars, que ens entraven amb l’entrada a l’amfiteatre.

Sfax (🌴🌴): Potser no té gaire puntuació perquè no vam poder visitar-la gaire. Vam estar-hi molt poques hores. Pel que havíem llegit la muralla i la medina d’Sfax són espectaculars. La muralla vam poder veure-la però quan vam voler visitar la medina era de nit i un cop a dins ens van recomanar no fer-ho. Tot i això, si hi aneu de dia no podeu deixar de visitar l’interior de la medina de Sfax perquè es diu que és una de les menys turístiques de tot Tunísia.

Tozeur (🌴🌴🌴🌴): Va ser la nostra base al sud de Tunísia. El seu palmeral és espectacular i té unes mesquites precioses. A més, hi ha llocs impressionants on anar a veure la posta del sol. A més, la majoria dels edificis estan construïts amb un totxo fet de fang perquè les cases acumulin la mínima escalfor possible.

Chebika (🌴🌴): Va ser el poble, dels tres que van haver de ser abandonats per les pluges torrencials, que menys ens va agradar. L’actual poble, situat abans de l’oasi i les ruïnes, estava ple de gent al carrer sense fer res que ens mirava i, quan vam arribar a les portes del antic poble, ja teníem a 5 guies turístics parlant-nos. Vam decidir que potser visitaríem l’oasi per la tarda però al final no ho vam fer i potser per això no ens va agradar tant.

Tamerza (🌴🌴🌴🌴): Ens va agradar bastant pel contrast d’estar en un lloc on tot és sec i, de sobte, trobar-te que surt aigua entre les roques. A més les seves ruïnes i el seu palmeral també son recomanables.

Mides (🌴🌴🌴🌴): No sabem si el que ens agradava més de tot era estar a només 600 metres d’Algèria o l’oasi. Tret d’això, les ruïnes de Mides et condueixen a unes vistes espectaculars. Una gran gola a la qual es pot baixar, tot i que nosaltres no ho vam fer.

Douz (🌴🌴): Ens va decebre bastant. Es coneix com l’anomenada Porta al Desert però no va complir les nostres expectatives. Nosaltres volíem veure dunes grans com les que t’imagines al pensar en el desert però només hi havia dunes molt petites. Si voleu fer esports extrems al desert, passeig en quads per les dunes o pujar a un camell, Douz és la ciutat on s’organitzen la majoria d’aquestes activitats.

Chott El Jerid (🌴🌴🌴🌴🌴): Ens va encantar per la sensacions que ens va despertar. Miréssim on miréssim, veiem la immensitat als nostres peus. Per tots dos costats, semblava que el que nosaltres vèiem arribés a l’infinit.

Nefta (🌴🌴🌴): Es tracta d’un poble més tranquil i força més tradicional que Tozeur. El que més destaca és la Corbeille, el palmeral de Nefta. A més, des d’aquí es poden contractar excursions fins a Ong Jemel.

Ong el Jemel (🌴🌴🌴🌴): Va ser el lloc on per fi vam veure dunes. A més, hi vam poder veure el decorat d’una pel·lícula molt coneguda com és Star Wars i tocar una preciosa guineu del desert.

Tunis (🌴🌴🌴): Nosaltres no hi vam veure gaire cosa ja que veníem molt cansats però té un zoco dins la medina bastant actiu i a la part alta de la ciutat hi ha una gran plaça i edificis elegants. També és recomanable passejar per l’Avinguda Habib Bourguiba i observar-hi l’ambient. Tot i que nosaltres no ho vam fer, molta gent visita el Museu del Bardo o les ruïnes de Cartago.

Sidi Bou Said (🌴🌴🌴🌴🌴): És un dels paradisos de Tunísia. Es tracta d’un poble costaner molt tranquil on el millor que s’hi pot fer és: passejar, fumar shisha i prendre te. A més, les portes de tots els edificis són petites obres d’art. Totes són boniques i diferents a la resta.